Det är inte ni som ska bli digitala - det är jobbet som ska bli smartare
Ni är redan digitala. Problemet är jobbet. Digitalisering ska minska motståndet, inte flytta det. Det handlar om att förenkla det mänskliga och låta tekniken ta resten.
Vi måste bli mer digitala.
Nej. Det måste ni inte.
För sanningen är:
Ni är redan digitala.
Ni har datorer, system, Teams, appar, lösenord, smarta prylar.
Det är inte ni som är problemet.
Problemet är jobbet.
⸻
Ett enkelt test:
Fråga en medarbetare:
“Vad är det mest meningslösa du gör varje vecka?”
“Vad tar längst tid, fast det känns simpelt?”
“Vad gör du för att systemet kräver det - inte för att det hjälper dig?”
Där hittar du skavet.
Där hittar du det verkliga digitaliseringsbehovet.
⸻
Men vad menar vi med “jobbet”?
Vi menar:
- arbetsflöden
- rutiner
- överlämningar
- dubbelarbete
- rollfördelningar
- dålig data
- avbrutna tankar
- klipp-klistra från system A till system B
⸻
Det handlar inte om teknik.
Det handlar om kognitiv friktion.
Alltså:
Hur mycket motstånd upplever en människa för att få sitt jobb gjort?
Digitalisering ska minska det motståndet.
Inte flytta det.
Om ett nytt verktyg kräver fler klick, fler möten och fler instruktioner -
då har du inte digitaliserat.
Du har försvårat.
⸻
Exempel på smartare jobb:
Förr:
“Jag fyller i ett formulär, exporterar en PDF, skickar den till ekonomi, som godkänner i ett annat system.”
Nu:
“Jag skapar ett ärende, och rätt person får ett mejl med ‘godkänn’-knapp.”
Förr:
“Kundtjänst klistrar in ett ärende i tre system - för att ingen info delas.”
Nu:
“Kundtjänst skriver i ett ställe. De andra får det de behöver automatiskt.”
Förr:
“Vi måste hålla ett uppstartsmöte för att folk inte läser intranätet.”
Nu:
“Vi ser till att intranätet är begripligt, uppdaterat och sökbart.”
⸻
Det handlar inte om “att digitalisera jobbet”.
Det handlar om att förenkla det mänskliga.
Och låta tekniken ta resten.
⸻
Nästa inlägg i serien:
“Systemet löser inte problemet - det förstorar det”
(Om varför du aldrig ska börja med att välja verktyg.)