3 min

Min konsultrant om pitchar

Jag har hört fler pitchar än jag minns. Och jag har hållit en del själv som jag helst glömmer. För det är inte så svårt att låta övertygande – det svåra är att vara det.

Michael Hansson

Jag har hört fler pitchar än jag minns.
Och jag har hållit en del själv som jag helst glömmer.
För det är inte så svårt att låta övertygande – det svåra är att vara det.

Det här hör man ofta:

  • “Vi har en smart lösning.”
  • “Det är superenkelt att komma igång.”
  • “Det här har revolutionerat hur våra kunder jobbar.”

Du säger vad du vill att jag ska känna.
Men du visar inte varför jag skulle känna det.
Du beskriver inte min verklighet – du försöker måla upp din.

Så vad gör en pitch faktiskt bra?

  1. Den är förankrad i ett verkligt problem jag känner igen.
  2. Den visar att du förstår min vardag bättre än jag trodde.
  3. Den får mig att känna: “Oj. Det där hade hjälpt mig igår.”

Dåliga pitchar:

Pitchen sägerJag tänker
“Vi har marknadens mest intuitiva gränssnitt”Då borde du visa det, inte säga det.
“Det här är framtidens sätt att jobba”Låt mig se hur det gör min vardag bättre nu.
“Du sparar både tid och pengar”På vad? Hur mycket? För vem?

Bra pitchar gör något annat:

De börjar ofta så här:

Många företag vi jobbar med sitter med [problem]. Ofta ser det ut så här: […]
Vi har hittat ett sätt att göra det enklare – som funkar även om [undantag].

Och sen visar du hur.

Pitchen är inte till för dig

Du pitchar inte för att glänsa. Du pitchar för att hjälpa mig fatta beslut.
Det gör du bäst när du ger mig en bättre bild av min egen verklighet.

Det är inte “hisspitchen” som ska vara snabb – det är min förståelse som ska komma snabbt.

Så bör du göra istället:

  • Börja med problem jag redan har
  • Visa att du förstått varför det är ett problem
  • Förklara din lösning i termer jag redan använder
  • Avsluta med ett konkret nästa steg (inte: “vill du boka en demo?”)

En bra pitch är inte ett mästerverk.
Det är en spegel.
Den hjälper mig se något jag redan vet - men aldrig fått syn på.